Plan wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu ciepła odbiorcom w obszarze działania Szczecińskiej Energetyki Cieplnej w latach 2024-2027

zgodnie z Rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wprowadzania ograniczeń w sprzedaży paliw stałych oraz w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub ciepła
– Dz. U. z 2021 r. poz. 2209 z późn. zm.

Zatwierdzono

Beata Kurdelska
Prezes Zarządu

Agnieszka Stachurek
Wiceprezes, Członek Zarządu

Dział Analiz Strategicznych i Planowania
Szczecin, maj 2024

ZAWARTOŚĆ OPRACOWANIA

1. Podstawa opracowania

Podstawę opracowania „Planu wprowadzania ograniczeń w dostarczaniu ciepła odbiorcom w obszarze działania SEC Sp. z o.o. w Szczecinie w latach 2024-2027” stanowi:

– Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 listopada 2021r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wprowadzania ograniczeń w sprzedaży paliw stałych oraz w dostarczaniu i poborze energii elektrycznej lub ciepła (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2209 z późn. zm.)
– Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne, art. 11 (z późniejszymi zmianami)
– Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 15 stycznia 2007r. „W sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemów ciepłowniczych” (Dz. U. z 2007 Nr 16 poz. 92).

2. Informacje ogólne

Szczecińska Energetyka Cieplna Sp. z o.o. w Szczecinie (dalej: SEC lub Spółka) jest przedsiębiorstwem energetycznym zajmującym się wytwarzaniem, przesyłaniem i dystrybucją oraz obrotem ciepła, a także wytwarzaniem energii elektrycznej. Siedziba Spółki mieści się w Szczecinie przy ulicy Zbożowej 4. Spółka wpisana jest do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS 0000131910. Wpisu dokonał Sąd Rejonowy w Szczecinie, XVII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 22.10.2002 roku. Obecnie Spółkę zarejestrowano w Sądzie Rejonowym Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod tym samym numerem KRS.

2.1 Charakterystyka działalności ciepłowniczej

SEC prowadzi działalność gospodarczą związaną z zaopatrzeniem w ciepło na podstawie udzielonych koncesji w zakresie:

  • wytwarzania ciepła o nr WCC/40/167/U/3/98/AD z dnia 7 września 1998 r.- z późniejszymi zmianami,
  • przesyłania i dystrybucji ciepła o nr PCC/42/167/U/3/98/AD z dnia 7 września 1998 r. – z późniejszymi zmianami,
  • obrotu ciepłem o nr OCC/16/167/U/3/98/AD z dnia 7 września 1998 r. – z późniejszymi zmianami.

Działania SEC obejmują miasto Szczecin oraz miejscowość Warzymice, gmina Kołbaskowo. Do głównych odbiorców ciepła należą spółdzielnie oraz wspólnoty mieszkaniowe. Ponadto dostawy ciepła obejmują również swoim zakresem obiekty instytucji publicznych (szkoły, urzędy, kościoły) oraz handlowe i przemysłowe.

Schemat systemu ciepłowniczego zarządzanego przez SEC przedstawia załącznik nr 1.

3. Charakterystyka techniczna źródeł ciepła

Na terenie miasta Szczecina sieci ciepłownicze zasilane są ze źródeł ciepła:

  1. należących do SEC, tj.: CR-Dąbska, CR-Marlicza i CR-Sąsiedzka,
  2. ze źródeł obcych, tj.:
  • EC Szczecin i EC Pomorzany (właściciel: PGE Energia Ciepła S.A.),
  • ZTUO (właściciel: Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Sp. z o.o.),
  • CHP New Cogen (właściciel: New Cogen Sp. z o.o.).

Źródła ciepła zasilające sieci ciepłownicze SEC zostały opisane w tabeli 1.

Tabela 1. Źródła ciepła zasilające sieci ciepłownicze SEC

* W CR Marlicza kotły wyposażone są w palniki gazowo-olejowe. Moc kotłów uzależniona jest od rodzaju stosowanego paliwa (52 MW – olej napędowy lekki, 65 MW – gaz ziemny).
** Kotły gazowe pełnią rolę jednostek szczytowo-awaryjnych. W zależności od harmonogramu pracy pozostałych źródeł oraz aktualnej sytuacji, obszar zasilany z EC Sąsiedzka będzie zasilany przy wykorzystaniu ciepła z głównej sieci ciepłowniczej lub z EC Sąsiedzka.

Ponadto, SEC posiada kotłownię „Policka”, która jest źródłem szczytowo-rezerwowym, stanowiącym najbardziej na północ wysunięte źródło ciepła, przyłączone do sieci ciepłowniczej. W przypadku postojów remontowych i awaryjnych innych źródeł ciepła i wynikającym z tego tytułu okresowym brakiem lub zaniżeniem parametrów jakościowych czynnika grzewczego, kotłownia „Policka” staje się bardzo istotnym elementem wytwórczym z punktu widzenia swojego położenia. Może współpracować na wspólną sieć z pozostałymi źródłami ciepła lub samodzielnie na potrzeby wydzielonego obszaru w obrębie ulic Polickiej, Sobola i Romana. Kotłownia Policka zasilana jest lekkim olejem opałowym natomiast docelowo zasilana będzie zarówno olejem jak i z sieci gazowej.


4. Rodzaje i parametry technologicznego nośnika ciepła oraz sposoby jego regulacji

4.1 Tabela regulacyjna wraz z regulacją ilości ciepła w poszczególnych źródłach

Nośnikiem ciepła w sieci ciepłowniczej Szczecina jest woda gorąca o parametrach obliczeniowych Tz/Tp = 125/65 °C i Tz/Tp = 115/60 °C (koncesja nr PCC/42/167/U/3/98/AD
z dnia 7 września 1998 r.- z późniejszymi zmianami).
Regulacja temperatury w sieciach ciepłowniczych realizowana jest w funkcji temperatury zewnętrznej.
Dla źródeł ciepła przyłączonych do sieci ciepłowniczej obowiązują tabele regulacyjne. Na ich podstawie Dyspozycja Mocy Cieplnej SEC (dalej: DMC) programuje pracę źródeł.
Do parametrów ruchowych podlegających programowaniu zalicza się:

  • temperaturę zasilania wody sieciowej [°C],
  • ciśnienie na przewodzie zasilającym i powrotnym [MPa].

W systemach ciepłowniczych prowadzona jest regulacja jakościowo – ilościowa. Oznacza to, że regulacja pracy źródeł ciepła jak i węzłów (w zależności od potrzeb cieplnych) odbywać się może poprzez zmianę temperatury czynnika grzewczego lub poprzez zmianę natężenia przepływu.
Regulacja temperatury wody sieciowej w poszczególnych źródłach prowadzona jest wg tabeli temperatur, która uwzględnia zależność programowanych parametrów od rzeczywistych temperatur powietrza zewnętrznego oraz pozostałych warunków atmosferycznych (m.in. prędkości wiatru, zachmurzenia, nasłonecznienia itp.).
Na podstawie dobowych prognoz z IMGW, dotyczących temperatury zewnętrznej, o godz. 20 każdego dnia programowana jest praca źródeł ciepła w zakresie zadawanych temperatur wody sieciowej zasilającej wychodzącej ze źródeł ciepła do sieci ciepłowniczej.
Na podstawie bieżącej analizy temperatury zewnętrznej istnieje możliwość wprowadzania korekt temperatury wody sieciowej zasilającej zgodnie z zapisami umów dostawy – sprzedaży ciepła zawartymi pomiędzy SEC a dostawcami ciepła.
Zamówiona moc cieplna, parametry pracy, zasady sterowania pracą źródeł ciepła oraz obszary odpowiedzialności w zakresie dotrzymywania parametrów jakościowych zostały określone z dostawcami w umowach dostawy – sprzedaży ciepła. Parametry ciśnień i przepływy w poszczególnych źródłach są dobierane, aby optymalnie obciążyć źródła w zależności od panujących warunków pogodowych oraz zapotrzebowania na ciepło przez odbiorców.

4.2 Natężenie przepływu nośnika ciepła

Natężenie przepływu dla źródeł ciepła oraz odbiorców jest obliczane na podstawie mocy cieplnej zamówionej przez odbiorców, określonej w umowach sprzedaży, uwzględniając parametry czynnika grzewczego w zależności od panujących warunków atmosferycznych (nasłonecznienia, zachmurzenia, prędkości wiatru, itp.), określonych w tabeli temperatur. Tabela temperatur jest załącznikiem do umów przyłączeniowych z dostawcami ciepła i znajduje się w Załączniku nr 2.

5. Rodzaje i parametry techniczne sieci ciepłowniczej

Ciepło do obiorców jest dostarczane siecią ciepłowniczą, składającą się z:

  • rurociągów zasilających i powrotnych wysokoparametrowych,
  • rurociągów zasilających i powrotnych niskoparametrowych oraz ciepłej wody z węzłów grupowych i indywidualnych,
  • komór sekcyjnych i rozdzielczych umieszczonych na sieciach magistralnych i rozdzielczych,
  • przepompowni, stacji bilansowania i wymiennikowni sieciowych.

Całkowita długość szczecińskiej sieci ciepłowniczej wynosi 392,7 km, z czego 254,6 km to sieci preizolowane, 26,2 km sieci napowietrzne, a 111,9 km sieci kanałowe. Pojemność całej sieci cieplnej wynosi 44 483 m3.

Schemat systemu ciepłowniczego został umieszczony w załączniku nr 1.

6. Ograniczenia w dostawie ciepła

6.1 Podział odbiorców ciepła

Odbiorców ciepła zasilanych z poszczególnych źródeł ciepła podzielono na grupy z uwzględnieniem przeznaczenia obiektu i prowadzonej działalności:

Tabela 2. Podział odbiorców ciepła z uwzględnieniem przeznaczenia obiektu i prowadzonej działalności

6.2 Odbiorcy wyłączeni z planu ograniczeń

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 listopada 2021r., ochronie przed ograniczeniami podlegają odbiorcy grupy „B”, t.j.:

  • budynki mieszkalne,
  • żłobki,
  • przedszkola,
  • przychodnie i poradnie,
  • szpitale,
  • policja,
  • straż pożarna,
  • straż graniczna,
  • wojsko.

Zakres ochrony przed ograniczeniami obejmuje wprowadzenie ograniczeń w ostatniej kolejności odbiorcom podlegającym tej ochronie.

6.3 Stopnie ograniczeń w dostawie ciepła

W zależności od sytuacji energetycznej w kraju i w Szczecinie oraz poleceń władz rządowych lub samorządowych, wprowadza się następujące stopnie ograniczeń w dostawie ciepła.


Tabela 3. Stopnie ograniczeń w dostawie ciepła

*Ograniczenie w dostarczeniu ciepła w budynkach oświaty nastąpi po uzgodnieniu z Zarządcami tych obiektów, ze względu na to, że w grupie tej niektóre obiekty mają przeznaczenie mieszane odpowiadające zarówno grupie A jak i B (budynki przeznaczone na stały pobyt ludzi oraz obiekty edukacyjne).

6.4 Tabela regulacyjna nośnika ciepła dla poszczególnych wielkości ograniczeń w dostarczaniu ciepła

Ciepło do odbiorców dostarczane jest ze źródeł ciepła za pośrednictwem sieci ciepłowniczych. Wszystkie źródła pracują na jedną wspólną, otwartą sieć ciepłowniczą. Zarówno obiekty podlegające ograniczeniom w dostawach ciepła, jak i te, które są wyłączone z tych ograniczeń są zasilane ze wspólnej sieci ciepłowniczej. Zawęża to sposób wprowadzania ograniczeń do działań miejscowych, tj. bezpośrednio w obiektach im podlegających.
Ograniczenie w dostawie ciepła możliwe jest poprzez obniżenie zadanej temperatury c.o. oraz c.w.u. w węzłach cieplnych u odbiorców, tj. obniżenie temperatur nośnika ciepła wskazanych w tabeli regulacyjnej lub ograniczenie ilości nośnika ciepła u odbiorcy do maksymalnej wielkości ograniczeń dla poszczególnych grup odbiorców. W związku z tym dla poszczególnych wielkości ograniczeń w dostawach ciepła stosowana będzie tabela regulacyjna nośnika ciepła (Załączniki nr 3), a  zmiana ilości nośnika ciepła regulowana będzie u odbiorców po stronie pierwotnej w poszczególnych węzłach cieplnych.
Przy wprowadzaniu ograniczeń wskazany jest taki sposób prowadzenia ogrzewania budynków, aby ogrzewać pomieszczenia, gdzie przebywają ludzie, a odcinać sekcje instalacji grzewczych w pomieszczeniach, gdzie ludzie nie przebywają lub przebywają przez krótki okres czasu. Taki sposób ogrzewania, w sytuacjach kryzysowych, pozwoli w części pomieszczeń osiągnąć wyższy komfort cieplny, kosztem obniżenia go w pozostałych pomieszczeniach, pamiętając jednak o bezpieczeństwie instalacji grzewczych

6.5 Planowana maksymalna wielkość ograniczeń w dostarczaniu ciepła z podziałem na źródła zasilania

Tabela 4. Planowana maksymalna wielkość ograniczeń w dostarczaniu ciepła z podziałem na źródła zasilania (VIᵒ ograniczenia przy Tzew. = -16ᵒC)

7. Sposób podawania do publicznej wiadomości planu ograniczeń

SEC po zatwierdzeniu planu przez Wojewodę Zachodniopomorskiego udostępni na swojej stronie internetowej „Plan ograniczeń w dostarczaniu ciepła odbiorcom na terenie miasta Szczecina w latach 2024-2027”.

Decyzję w sprawie wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu ciepła podejmuje Zarząd SEC.

Zarząd Spółki zawiadomi z wyprzedzeniem Wojewodę Zachodniopomorskiego o zamiarze, powodach i rozmiarze wprowadzenia ograniczeń w dostarczaniu ciepła.

W przypadku planowanego wprowadzania ograniczeń, odbiorcy powiadomieni zostaną indywidualnie w formie pisemnej, dodatkowo poprzez informacje umieszczone na stronie internetowej przedsiębiorstwa, jak również publikację stosownych komunikatów w mediach lokalnych.

8. Ważność planu ograniczeń w dostarczaniu ciepła odbiorcom na terenie działania SEC w Szczecinie

Plan wprowadzenia ograniczeń w dostarczeniu ciepła odbiorcom na terenie działania SEC w Szczecinie w latach 2024-2027 obowiązuje od 01.07.2024 r. do 01.07.2027 r.

Załączniki

Menu